Prowadząc diagnostykę niepłodności u kobiet zawsze na początku przeprowadzany jest dokładny wywiad lekarski z pacjentką. W trakcie wywiadu lekarz zadaje pacjentce pytania dotyczące historii przebytych chorób, przyjmowanych obecnie i wcześniej leków, jakichś zdiagnozowanych wad wrodzonych, regularności cyklu miesiączkowego, a także ewentualnie zdiagnozowanych u pacjentki lub u członków jej rodziny chorób genetycznych. Istotne są również informacje o ewentualnych wcześniejszych poronieniach.

W dalszej kolejności lekarz musi dokładniej poznać cykl menstruacyjny kobiety. W tym celu najczęściej zlecane jest wykonanie USG dopochwowego oraz badania poziomu hormonów. O konieczności wykonania dalszych badań diagnostycznych decyzje podejmowane są później, po zapoznaniu się z pierwszymi wynikami.

Jakie są najczęstsze przyczyny niepłodności u kobiet?

Powstanie problemu niepłodności u kobiety może być związane z wieloma różnymi problemami zdrowotnymi, ale nie tylko. Najczęstszymi przyczynami problemów z zajściem w ciążę są przede wszystkim: zaburzenia miesiączkowania, endometrioza, mięśniaki, zakażenia, zapalenie przydatków, torbiele, zaburzenia hormonalne oraz przebyte operacje. To nie są jednak jedyne przyczyny niepłodności. Kobiety często mają trudności z zajściem w ciążę także z powodu odczuwania silnego stresu, stosowania nieprawidłowej diety czy z powodu wrodzonych wad budowy układu rozrodczego.

Jakie wyróżnia się rodzaje niepłodności u kobiet?

W przypadku problemów z zajściem w ciążę u kobiet można mówić o dwóch rodzajach niepłodności: o niepłodności pierwotnej oraz niepłodności wtórnej. Niepłodność pierwotna to po prostu brak możliwości zajścia w ciążę, natomiast niepłodność wtórna to problemy z ponownym zajściem w ciążę, po urodzeniu już jednego lub większej ilości dzieci.

Badania wykonywane w celu wykrycia przyczyn niepłodności u kobiet

W celu precyzyjnego określenia przyczyny powstania niepłodności, a następnie zaplanowania odpowiedniego, skutecznego jej leczenia, konieczne jest najpierw wykonanie odpowiednich badań.

Badanie AMH

W określeniu przyczyn niepłodności pomocne mogą być badania hormonalne, przede wszystkim badania mające na celu określenie rezerwy jajnikowej, czyli badanie AMH i inhibina-B. Istotne jest zwłaszcza badanie AMH, czyli badanie hormonu antymullerowskiego. Zadaniem AMH jest kontrola nad prawidłowym wzrostem pęcherzyków pierwotnych. Dzięki temu, że hormon jest w stanie nieco hamować ich rozwój, jednocześnie umożliwia wyłonienie się pęcherzyka dominującego, czyli pęcherzyka Graafa. Badania AMH odpowiada ilości pęcherzyków pierwotnych, które znajdują się w jajnikach.

USG ginekologiczne/ USG 3D

Ginekologiczne badania USG wykonywane są zazwyczaj sondą dopochwową, której użycie zapewnia najlepszą jakość obrazu. Typowym badaniem wykonywanym we wszystkich gabinetach jest badanie 2D, w którym ocenia się macicę, jajniki i inne organy w miednicy kobiety. Nową techniką, zapewniającą uzyskiwanie większej ilości informacji na temat narządu rodnego, jest badanie 3D – trójwymiarowe. Wymaga ono użycia nowej generacji sprzętu oraz specjalnych głowic. Technika ta pozwala na szczegółową ocenę jamy macicy, jakościowo porównywalną z histeroskopią. Dodatkowo w badaniu tym można z dużą dokładnością ocenić unaczynienie macicy oraz ustalić liczbę drobnych pęcherzyków w jajnikach. Pisemny raport z badania USG 3D zawiera informacje wykraczające poza standardowy zakres danych opisywanych w „zwykłych” badaniach USG, do raportu załączamy również serię (5-10) zdjęć.

Badanie Sono-HSG

Badanie Sono HSG, nazywane też HyCoSy (histero salpingo sonografia kontrastowa) polega na podaniu do macicy specjalnego roztworu zawierającego mikropęcherzyki powietrza, zwanego kontrastem i równoczesnego uwidocznienia jego przepływu przez macicę i jajowody. Badanie nie jest bolesne i nie wymaga znieczulenia, przeprowadzane jest przez lekarza w gabinecie ginekologicznym. Po wprowadzeniu wziernika do pochwy (identycznego jak te używane w czasie badania cytologii szyjki macicy), lekarz upewnia się, że Pacjentka nie ma aktualnie objawów infekcji. Po przetarciu szyjki macicy gazikiem z roztworem odkażającym, lekarz wprowadza przez szyjkę specjalny cewnik – cienką, silikonową rurkę, przez którą podawany będzie kontrast. Następnie, pod kontrolą przezpochwowego badania USG lekarz wstrzykuje około 3 ml kontrastu do środka macicy. Pacjentka odczuwa to jako niewielkiego stopnia ucisk w dole brzucha, podobny do dolegliwości w czasie miesiączki. Uwidocznienie jajowodów w USG trwa około 5 minut, po tym czasie kończone jest USG oraz usuwany jest cewnik. Wynik badania w postaci pisemnego raportu wydawany jest Pacjentce bezpośrednio po badaniu.

Histeroskopia

Badanie polega na użyciu specjalnego narzędzia tzw. histeroskopu – specjalnej kamery umożliwiającej dokładną ocenę wnętrza macicy, tzw. endometrium. Podczas badania możemy łatwo potwierdzić występowania nieprawidłowości, takich jak polipy czy zrosty. Sprzęt, którego używamy umożliwia również precyzyjną „naprawę” tego typu nieprawidłowości. Histeroskopie w naszym ośrodku, dla komfortu naszych Pacjentek, odbywają się zwykle w krótkotrwałym znieczuleniu dożylnym, prowadzonym przez anestezjologa. Badanie trwa około 10 minut. Łączny pobyt w OVIklinice w związku z badaniem to około 2,5 godziny.

USG piersi

Badanie USG piersi jest niezwykle ważne w diagnostyce patologii gruczołów sutkowych oraz węzłów chłonnych w obrębie dołów pachowych zarówno kobiet jak i mężczyzn. Metoda oparta jest na wykorzystaniu fal ultradźwiękowych więc badanie jest bezpieczne i może być wielokrotnie powtarzane. Badanie  nie wymaga przygotowania oraz jest bezbolesne. Najlepiej wykonywać je w I fazie cyklu miesiączkowego. Wizyta  trwa około 20 minut a  badanie USG poprzedzone jest zebraniem dokładnego wywiadu. Wynik wraz zaleceniami pacjentka otrzymuje natychmiast po badaniu.